Rakentaminen, asuminen, kaupunki -blogi

Fillareista on moneksi

Kaupunkipyörien ilmestyminen katukuvaan on Turussa uusi juttu. Helsingissä aloitetaan kolmas kausi ja kokemukset ovat olleet hyviä. Polkupyörää ei taannoisessa kaupunkien kehityssuunnitelmissa 1960-70-luvuilla pidetty oikein minään, sillä auto oli maanteiden tuleva kuningas. Polkupyöriä pidettiin lasten leluina tai harrasteena. Parkkipaikkaongelmien kehittyessä on herätty tajuamaan polkupyörän tilaa säästävä ominaisuus. Pelkästään asennetasolla matkaa on siihen, että polkupyörää pidettäisiin tasavertaisena liikkumismuotona auton kanssa. Eikä infrakaan sitä tue.

Moni muistaa elämänsä polkupyörät siinä missä autonsakin. Niillä on ollut funktionsa. Itse poljin lapsena Supo-merkkisellä (Suomen polkupyörätehdas) ja saattoipa nuorisopyörä olla samaa merkkiä. Varusmiespalvelun munamankelin muistaa jokainen ja niiden toimittamiseen ovat osallistuneet monet kotimaiset yritykset. Ensimmäisen vaihdepyörä oli monella 70-luvun lopulla tai 80-luvulla DBS tai Peugeot, itselläni Triumph. Jopot ovat taas suosiossa ja niitä valmistetaan Hangossa Helkaman toimesta.

Lukuisa joukko pyöriä on lähtenyt pitkäkyntisten mukaan. Omalle kohdalle on osunut Crescent, Helkama ja uusinta uutta edustanut hybridi, joka vietiin kellarista ammattimaisesti lukko pois poraten. Vakuutusyhtiö korvasi sen täydestä hinnastaan. Yhtenä yönä pyörä ilmestyi takaisin kadulle. Hässäkään liittyi poliisin yöllä pois viemä kadulle kaatunut huumeveikko. Tsekkasin runkonumeron ja soitin vakuutusyhtiölle. Joutuisin maksamaan täyden hinnan hiukan näpelöidystä pyörästä. No, en suostunut, mutta yhtiö pyysi minua pitämään pyörän kunnes poliisi sen hakisi.

Lyhyt historiikki

  • Olympia merkkisten pyörien valmistus alkoi vuonna 1904 Kaarinassa. (Konetehdas)
  • Rautateollisuusosuuskunnan nimikkopyörä Pyrkijä oli 30-luvulla Suomen myydyin pyörä.
  • Kone ja Terä Tampereella valmisti vuodesta 1933 lähtien Jaguar-, Peto- ja Tammer – merkkisiä pyöriä.
  • 1950-luvulla pp-teollisuus kukoistai ja maassa valmistettiin yli 100 000 erilaista pyörää. Ruotsalainen Monark tuli markkinoille 1959 pyörätehdas perustettiin Kokkolaan.
  • 1970-luvulla pyörämuoti suosi ketjuvaihteisia retkipyöriä; Tunturi ja Helkama kilpailivat nyt ranskalaista Peugeotia ja norjalaista DBS:ää vastaan.
  • Nykyään tehtaista on jäljellä Helkaman Hangon tehdas, joka valmistaa Jopoja. Pieniä erikoistoimijoita tekee kokoonpanoa sekä perinteisten että sähköpyörien osalta.


Omakotiasujan pitää olla aktiivinen tiedonhakija

Kymmenen vuotta omakotiasujana on opettanut, ettei mitään tapahdu ilmaiseksi. Huolloissa selviää satasilla. Suuremmat remontit ovat aina nelinumeroisia.

Aina jotain ihmeteltävää.

Viemäri menee tukkoon, otat ensimmäisen firman joka eteesi sattuu. Viemäri avataan yhdellä rysäyksellä. Pari kaveria lampsii sisään kuraisissa kumisaappaissaan, murahtelee jotain ja vetää helvetinmoisella paineella viemärin tyhjäksi. Seuraava kontakti onkin lasku, joka on tehtyyn työhön nähden korkea. Toki laitteet maksaa, mutta parisataa kymmenen minuutin työstä tuntuu liioittelulta.

Seuraavalla kerralla olet jo viisaampi. Ekstrapalvelu tai –tietoa tuntuu juhlalliselta. On mukavampi tilata ihmiseltä, jolta saa vastauksia. Silloin yrittäjä on jo melkein kaveri. Ja yleensä problematiikka on vanhassa talossa sellainen, ettei vastausta löydy apteekin hyllyltä.


Asumisen sosiaalinen ulottuvuus

Asumisen sosiaalista ulottuvuutta tutkivassa yhteiskuntatutkimuksessa on erilaisia suuntauksia. Missä ja miten asutaan lienevät ydinkysymyksiä, jonka tiimoilta viritellään tutkimuksia esimerkiksi asumistasojen eroista, julkisen ja yksityisen rajankäynnistä asuinympäristössä, asuntopolitiikasta tai sisustamisen trendeistä.

Pari esimerkkiä. Sari Puustinen on tutkinut Urban-hankkeen puitteissa mitä asumisessa arvostetaan pääkaupunkiseudulla.
Viralliset asuntopolitiikan arvoperusteet kohtuullisuus, monipuolisuus ja energiatehokkuus ei välttämättä ole yhtä omien arvojen kanssa.

Omatoimisuus, talon rakentaminen miehen mittana, itse pärjääminen, urbaanin luonnon arvostus, tasa-arvoihanne ja normatiivisuus nousevat tärkeimpiksi ihanteiksi. Jokaisella ulottuvuudella on historiallinen taustansa: sosiaalipoliittinen, taloudellinen, työvoima tai aluepolitiikka. Näistä on kuitenkin puuttunut asukkaiden näkökulma.

Normatiiviinen perinne suosii tasapäistä asuntorakentamista. Arkkitehtooniset tai esteettiset sisällöt ja arvot eivät nouse tutkimuksen mukaan ihmisten mieliin ensimmäisenä.

Kun asumisen yhteiskunnallinen tutkimus on suhteellisen monitahoista, mitä siis tarvittaisiin lisää? Professori Hannu Ruonavaaran mukaan tarvittaisiin asumisen mikrososiologiaa, joka arkisen toiminnan ja vuorovaikutuksen tasolla pureutuu asioihin. Lisäksi tarvittaisiin asumisen ja asumisen järjestelmien vertailevaa historiallista sosiologiaa sekä teoriaa sosiaalisten mekanismien paljastamiseen.

2000-luvulla todistamme kaupunkien uutta tulemista. Teollinen yhteiskunta rakensi kaupunkeja massoille, nyt niissä asuu yksilöitä. Tämä yhteensopimattomuus purkautuu kaupunkien reunavyöhykkeiden pientalounelmiin ja ostosparatiiseihin. Toisaalta meillä on nyt käsissämme yhteistyön välineitä, joilla kaupungit saadaan vastaamaan yksilöistä rakentuvien yhteisöjen tarpeisiin, ja muokkaantumaan heidän haaveidensa ja hyveidensä mukaisiksi. Iso kysymys on siis, kuinka tehdä kaupunkiympäristöstä yhtä muokattavaa kuin pakettitaloista, omasta puutarhasta tai asunnon sisustuksesta.

TE


Rakennussanomat/Lounaisranta 9/2015


Kaupungit nosteessa –keskustat näivettyvät

Kaupungistuminen on tällä hetkellä kovassa nosteessa varsinkin suurimmilla kaupunkiseuduilla, mutta myös maaseudulla on nähtävissä siirtymistä taajamiin. Tämä merkitsee palveluiden ja asuntojen tarpeen kasvua. Hypoteekkiyhdistyksen Ari Paunan mukaan (HS 11.4) Tampereen, Turun ja pääkaupunkiseudun kasvaville markkinoille tarvitaan jopa puoli miljoona uutta asuntoa seuraavien 15 vuoden aikana.

Autoilu ja kauppa

Aikanaan auto oli vapauden ja liikkumisen symboli. Nyt se usein mielletään ruuhkien kasvaessa aikaa tuhlaavaksi, saastuttavaksi ja vaaralliseksi. Kaupungeissa se sitoo valtavasti tilaa. Kaupunkien tiivistyminen palveleekin joukkoliikenteen, jalankulun ja pyörällä liikkumisen kehittymistä. Siinä missä auton parkkipaikka vetää neljä ihmistä, menee pyöräilijöitä helposti samaan ruutuun parikymmentä.

Autonsa parkkiin jättävä ja jalan kulkeva asiakas jättää pikkuputiikkeihin rahaa. Toriparkit ovat osoittautuneet Ylen tekemän jutun mukaan hyviksi valtaosassa kaupungeista. Liikennesosiologi Kalle Toiskallion mukaan toriparkki elävöittääkin keskustaa lähinnä yksityisautoilijoiden ja yrittäjien näkökulmasta. Toisaalta jos (tori)parkkeja ei olisi, tuottaisivat autopaikkaa hakevat ylimääräistä turhaa ajelua kaupungissa.

Huhtikuussa vieraili muodissa oleva amerikkalainen kaupunkisuunnittelija Jeff Specks, joka julistaa kävelykaupunkien kauneutta. Specks puhuu tietenkin amerikkalaisista kaupungeista, jotka ovat monesti rakennettu autoilun ehdoilla esikaupunkipainotteiseksi. Autoa tarvitaan kaikkialle kulkemiseen.

Specksin mukaan kävelylle oivalliset kaupungit täyttävät joitakin ehtoja. Ensinnäkin pitää olla syy kävellä. Kävelyn mielekkyyteen vaikuttavat ympäristön mielenkiintoisuus ja turvallisuus. Korttelien ja rakennusten koolla on merkitystä.

Amerikassa on tehty Specksin mukaan kokeiluja kaupunkeihin vievien ja poistuvien usean kaistan valtateiden vähentämisenä. Kaistoja on vähennetty esimerkiksi kuudesta viiteen tai neljään. Kaistat on varattu taskuparkeille, vihreille istutuksille ja polkupyöräteille Kävelijän ja pyöräilijän turvallisuuden tunteen kasvattamiseksi. Eikä kyse ole pelkästään tunteesta, sillä New Yorkissa tehdyt uudistukset vähensivät onnettomuuksia (HS 9.6). Toisaalta vei pitkän aikaa ennen kuin kauppiaat pystyttiin vakuuttamaan ettei kauppa kärsi.

Missä keskusta

Turun keskustaa pohdittiin Ylen nettipalstalla tammikuussa. Turkulaiset olivat miettineet mihin sijoittaisivat kaupungin keskustan. Aika moni oli sitä mieltä, että Aurajoen ranta on paras paikka. Löytyi niitäkin jotka suosivat kauppatoria erityisesti torikaupan takia. Kävelykatu miellettiin liian pieneksi, mutta muuten mukavaksi. Jonkun mielestä ei mitään keskustaa olekaan, vaan on iso keskusta-alue, joka alkaa tuomiokirkolta ja jatkuu Aurajokea sataman suuntaan käsittäen luonnollisesti varsinaisen kauppakeskustan.

Miellyttävät paikat tuntuvat olevan ilman autoja: Vanha Suurtori, Vähätori, Kauppatori, Aurajoen ranta, Tuomikirkon ympäristö ja kävelykatu. Kukaan ei maininnut esimerkiksi Aninkaisten mäkeä tai Auttisten aukiota. Ja ehkä koko ajatuksen ydin onkin seuraavassa: Mitä keskusta tarkoittaa? Maantieteellistä, kaupallista, sosiaalista tai jotain muuta keskustaa? Monelle Turussa asuvalle sosiaalinen keskusta on yliopiston kampusalueella tai facebookin tuottamassa informaatiossa. Yhdistyisikö keskusta mahdollisesti tulevassa matkakeskustassa?


Rakennussanomat 12/2013

Kaupunki rakentuu ihmisistä ja luovasta työstä

Luovamon järjestämässä luento- ja keskustelusarjassa puhuttiin luovan työn panoksesta kaupungin rakentumisessa. Puhujaksi oli saatu Helsingin entinen elinkeinojohtaja, nykyinen konsultti Eero Holstila, jota mukailen seuraavassa väljästi.

Miksi suuret kaupungit kasvavat, vaikka internet mahdollistaa viestinnän ja työskentelyn vaikka mökiltä? Vastaus on yksiselitteinen: vuorovaikutus. Ihminen on lajiluonteeltaan laumaeläin ja viihtyy porukassa. Varsinkin jos porukka on samanmielistä tai kokoontumiselle on yhteinen syy. Sen vuoksi kaupunkien suurille festivaaleille, markkinoille ja tapahtumille on jatkuvasti kysyntää. Nuoremmat haluavat asua kaupunkien keskustoissa ja haluaa elää autovapaata elämää lähellä työpaikkoja. Näin ainakin uskotaan Helsingissä.

Suomen mittakaavassa kaupunkihistoria on mennyt karkeasti siten, että ensin tuli savupiipputeollisuus, joka veti maalta väkeä kaupunkiin, sitten ict-alat, mutta kolmanneksi tulevaisuuden alaksi Holstila nosti luovuuden. Luoviksi aloiksi katsotaan väljästi kaikki alat, mutta ytimessä on tietenkin erilaista taidetta liki liippaavat lajit. Taide on luovuuden raskasta sarjaa ja kytkeytyy nykyään kepeään viihteeseen saumattomasti.

Avoimuus on kasvavan kaupungin minimi

Miten kaupungit Suomessa pärjäävät luovien alojen kanssa? Holstilan mukaan Helsinki pärjää kyllä, koska siellä tajuttiin jo kulttuuripääkaupunkivuonna taiteen merkitys kaupungin kehittymiselle. Oulu on murheen kryyni ja Tampere kysymysmerkki. Hyvänä kakkosena voisi Helsingin jälkeen tulla Turku. Vanha kaupunki, yliopistot ja riittävä kulttuurimyönteisyys voisivat toimia moottoreina.

Korkeakoulut ja opiskelijat kansainvälistyvät ja tuovat uusia tuulia, ja opiskelijat ovat usein kaupunkikulttuurin edelläkävijöitä. Avoimuus on kasvavan kaupungin etu. Turullakin on olemassa jo visiopaperi, joka on kuitenkin hautautunut julkisuudelta piiloon. Missä lie kaupungin pohjattomassa kassakaapissa.

Turun ominta kaupunkitunnettavuutta voidaan edistää keskittämällä katse historian tuotteistamiseen, Itämeren ja ympäristövastuun kytkemiseen. Paljon on jo olemassa olevaa pohjaa kuten erilaiset kaupunkifestivaalit, kärkiklusterit bioala, meriteknologia ja lääketeollisuus.

Holstila peräänkuulutti Helsingin ja Turun yhteistyötä, yhteismarkkinointia ja yhteisten tapahtumien järjestämistä. Helsingissä puhutaan Guggenheimista, mutta miten se heijastuisi Turkuun? Olisiko Turku paikkakunta hieman yli tunnin ajomatkan päässä pääkaupungista? Vai kenties tapahtumat, jotka tukisivat toisiaan molemmissa kaupungeissa.

Visioista arkitodellisuuteen

Monet näistä Holstilan esittämistä ajatuksista ovat visioita. Jotain on tietysti tapahtunutkin. Esimerkiksi Logomo on hiljalleen täyttänyt sille asetettuja tavoitteita. Ooppera Eerik XIV on historian tuotteistamista parhaimmillaan tai tilaisuudessa ilmaan heitettyä valokaupunkiajatusta tukemaan on uusi Kirjastosilta mitä parhain. Kaikki muistavat, että Aurajoen rantoja paranneltiin Tall Ship Racea varten.

Lyhyissä keskusteluissa välittyi aika kaukana visioista olevia kokemuksia. Joku valitteli, ettei kehyskuntiin kantaudu Turun tapahtumista mitään tai jopa etteivät ”maalaiset” koe Logomon tapahtumia omakseen. Myös kulkuyhteydet ilman omaa autoa ovat liian kömpelöitä. Yhteistyö helsinkiläistenkään kanssa ei ole sujunut, vaan tunne on altavastaajaksi jääminen: Älkääs landet hyppikö nenille, kun me kerrotaan miten asiat ovat!

Joulukaupunki laitettiin taannoin pakettiin ja viskattiin Korvatunturille takaisin juuri kun siihen alkoi tottua. Silti jotain tarttis tehdä turistien hyväksi.

Ehkä Turkua pitäisi hehkuttaa kokonaisen talven aina Amerikan tuomisina tulleesta Halloweenista (tai kekristä) lähtien, Pyhän Lucian päivä välissä, joulumarkkinoilla ja Aurajoen historiallisen seudun valomaiseman kautta loppiaisen Mardi Grasiin. Ympyrä sulkeutuisi amerikkalaisuuden syleilyyn, mutta välissä voisi olla pakkasukon ja nuutin päiväkin. Olemme eläneet monikulttuurisuudessa jo satoja vuosia.

TE/RakSan