Luomujäätelö Jymy voitokas Malmössä

Suomalainen Jymy-luomujäätelö valittiin Pohjoismaiden vuoden 2015 parhaaksi uudeksi luomutuotteeksi Nordic organic food fair -luomumessuilla Malmössä. Ammattilaisista koostuneet äänestäjät valitsivat Jymy Lakritsin parhaaksi tuotteeksi. Kansainvälinen lehdistö palkitsi Jymyn messujen parhaaksi brändiksi.

Jymy on turkulaisen Suomisen Maito Oy:n tuote. Tehdas sijaitsee vanhassa Sisu-pastillitehtaassa Aurassa, jonne luomumaito tuodaan Vennan maitotilalta. Jäätelöä valmistettaessa tehdään paljon käsityötä, esimerkiksi vaniljajäätelön valmistuksessa. Jymy-valikoimaan kuuluvat tällä hetkellä vanilja, lakritsi, mustikka, mansikka, puolukka, maitokahvi ja suklaa.

Isänpäivä

Uudellamaalla enemmistö ilahduttaisi isää kirjalla, kun taas Itä-ja Pohjois-Suomessa isää halutaan muistaa muita alueita useammin hemmottelulahjakortilla. Etelä- ja Länsi-Suomessa asuvien isien jalkoihin sujautetaan puolestaan muuta Suomea todennäköisimmin perinteikkäät Reino-tossut.Tiedote lue lisää

Suomen Kädentaidot 2015 -Tampere

Kotimaisten muotoilijoiden ja suunnittelijoiden persoonalliset luomukset sekä käsityöala historiasta nykyhetkeen esittäytyvät Suomen Kädentaidot 2015 -messuilla.

– Suomalainen design on aina löytänyt inspiraatiota perinteisistä muodoista ja niitä on kiinnostavalla tavalla edelleen pelkistetty (Noora Niinikoski).Lue lisää

Kesätapahtumat vetävät väkeä

KeskiaikamarkkinatTurussa kerättiin tapahtumanjärjestäjiltä tietoja kesäkauden tapahtumien kävijämääristä. Kaikkiaan erilaisissa karkeloissa kesän aikana kävi lähes miljoona ihmistä. Luvussa on mukana vain suurimpien tapahtumien kävijät.

Vaikka alkukesä oli kylmä ja sateinen, vetivät monet ulkotapahtumat yleisöä ennätysmäärin. Esimerkiksi Turun Keskiaikaisilla markkinoilla ja Käsityöläismarkkinoilla arvioitiin yleisöä käyneen peräti 180 000. Hyvin kulki myös väki Kansainvälisillä Suurmarkkinoilla, joka keräsi Turussa noin 100 000 kävijää. Savonlinnan Oopperajuhlilla käy vuosittain 60 000 kävijää, Porin jazzkadulla kävi jopa yli 300 000.

Suomessa on noin 800 markkinatapahtumaa vuosittain, jonka lisäksi on festivaalit, messut ja isot musiikkijuhlat. Uutta pientä tapahtumaa pukkaa koko ajan. Kahville tuli uusi markkinatapahtuma, perunalle ja kukille löytyy festivaalinsa. Tapahtumajärjestäjiä on 300-400. Pienemmät tapahtumat tehdään usein yhdistysten puitteissa vapaaehtoistyönä. Pienyrittäjille, käsityöläisille, ruokamyyjille ja taiteilijoille erilaiset tapahtumat tarjoavat mahdollisuuden markkinointiin, myyntiin ja tuotteiden esittelyyn.

Lukemisen taito – raskaasta kepeään

Kuukauden päästä on jälleen vuotuiset kirjamessut Turussa. Tänä vuonna yhtenä kirjapaikkakuntana esittäytyy Kustavi. Kustavi tunnetaan Volter Kilvestä ja hänen järkälemäisestä romaanistaan Alastalon Salissa. Teosta pidetään raskaana ja vaikeanakin luettavana.

Nuorten lukuharrastuksesta ollaan huolissaan. Medialle esiintynyt lukiolaispoika vastasi omalla ajatuksellaan kysymykseen, mitä nuoret miehet lukevat. Hänen vastauksensa oli selvä. Ei mitään, sillä luokkakavereista vain muutama hänen tietojensa mukaan harrastaa lukemista.
lue lisää

Munasta moneksi – Vuoden tuote Varsinais-Suomessa

Vuoden tuote-palkinto jaettiin Varsinais-Suomessa.

Vuoden tuote-palkinto jaettiin Varsinais-Suomessa.

Laitilan Proegg Smoothie-tuote voitti Varsinais-Suomen yrittäjien vuoden tuote palkinnon Turun Messujen avajaisissa. Smoothie on kananmunan valkuaista sisältävä juotava välipala. Erilaisia makuja on kolme.

Munaxin kehittämää tuotetta saa kotimaassa, mutta toimitusjohtaja Torikan mukaan neuvottelut Ruotsiin ovat meneillään. Lisäksi Euroopan markkinoita tutkaillaan erilaisten markkinoiden ja messujen kautta. Tuotekehitykseen meni kaikkine vaiheineen kesti pari vuotta.

– Uusin tuote on ilman lisäaineita säilyvä perinteinen munavoi, johon on patentti haussa. Teemme jatkuvasti tuotekehitystä ja uutta on tulossa, kertoi Torikka.

Munax työllistää noin 65 työntekijää. Kananmunantuottajia on 60.

Kunniamaininnan kilpailussa sai Metsämarjo Aittokosken Pikkuli-hahmo, joka on saanut alkunsa lastenkirjasta, mutta nyt tuoteperheeseen kuuluu lisäksi TV-sarja, mobiilipelejä ja leluja.

Kilpailun raati kiinnittää avoimissa kilpailuissa huomiota tuotteen yhteiskunnalliseen vaikutukseen kuten työllistävyyteen ja kotimaisuusasteeseen.