Suomalaisten lahjalistaa

Suomalaisen työn liiton tekemän tutkimuksen mukaan yli puolet suomalaisista piti joulupöydän tärkeimpänä antina kinkkua. Graavikala sai ääniä vain 11%. Erilaiset laatikot jäivät viiteen ja kuuteen prosenttiin. Lähes puolet ostaa kotimaassa tehtyjä joululahjoja yli puolet hankinnoistaan. Suomalaiset lähettäisivät ulkomailla asuville ystävilleen ruisleipää, kotimaista designiä tai salmiakkia. Listalta löytyy tunnettujen brändinimien lisäksi yleisemmin esimerkiksi puukko, juusto, villatuote.

Yritykset kiinnostuneita taidekäsityöstä

Teollisuustaiteen Liitto Ornamo on teettänyt markkinatutkimuksen yritysten taidekäsityön ja yrityslahojen hankinnasta. Yrityksissä on kiinnostusta käyttää taidetta ja taidekäsityötä brändin tai imagon rakentamisessa. Tutkimuksen yrityksistä 94 % ostaa yrityslahjoja. Näistä valtaosa on logotuotteita. Noin puolet hankkii design-esineitä ja 15 % käsin tehtyjä pienempiä esineitä, kuten solmioneuloja. Yrityksiin sijoitettu taide näkyy usein esimerkiksi lehdistön ottamissa valokuvissa.  Tämä on omiaan luomaan yrityksen ilmettä. Tutkimukseen haastateltiin 100 henkilöä