Veneveistäjä Marko Nikula

Nikula
Isovene Tacksamhet – talonpoikaisvene nykyaikaisilla mausteilla

Punamultaisen veistämön oviaukosta pilkistää jyhkeä veneen keula, joka on hienokseltaan ovien ulkopuolella. Terva ja puu tuoksuu. Veneveistäjä Marko Nikula on työstänyt viime lokakuusta alkaen isovenettä (storbåt) Littoisissa sijaitsevassa verstaassaan. Lähes 12 metriä pitkä vene pohajutuu Kökarilaisen 1820-luvun isoveneen malliin. Leveyttä veneellä on 3,65 metriä ja syväys 90 senttiä.

– Työ oli isompi kuin oletin. Tämä onkin ensimmäinen tätä kokoluokkaa oleva vene, jota rakennan. Suurin vene ennen tätä oli 8 metrinen verkkovene, mutta tämä on aivan omaa luokkaansa. Projekti on edennyt kuitenkin suunnitelmien ja jotakuinkin aikataulun mukaan.

Verstaan ahtaus toi oman lisänsä tekemiseen. Venettä varten verstaassa piti järjestellä koneita ja laitteita sekä kehitellä uusia työkalujakin.

Isovene2

Suurimpia haasteita rakentamisessa oli paksujen leveiden venelautojen ja niittaaminen paikalleen. Yksin työskentelevälle olisi toinen käsipari ollut avuksi monessa paikassa, sillä puuaines on isoa ja raskasta. Talkooporukkaakin oli esimerkiksi peräpeilin paikalleen nostossa, höyläämisessä, höyryttämisessä ja lautojen kannossa.

Veneen materiaali on suomalaista mäntyä, joka tätä venettä varten tuotiin Evon metsäoppilaitoksesta ja Askolasta Eero Koskelan sahalta. Oikeanlaisen puun löytäminen on oma työnsä ja vie aikaa.

– Tällaisen veneen suunnittelemiseksi tarvitaan aikaa 4-5 vuotta. Ensin pitää etsiä sopivia puita, joissa pitää olla sekä paksuutta että leveyttä. Sen jälkeen puu kuivataan. Ulkona kuivattaessa kuluu aikaa 1-2 vuotta. Rakentamiseen ja varusteluun menee 2 vuotta.

– Runko on laudoista muotoon veistetty, höyrytetty ja taivutettu. Luonnon vääränkin tekeminen olisi mahdollista, mutta silloin puun etsimiseen menisi paljon enemmän aikaa. Saumaus tehtiin pumpulilangalla, joka on käsitelty mehiläisvahalla ja tervalla.

Heinäkuussa vene kuljetetaan Ruissalon venetelakalle, jossa Nikula aloittaa kansirakenteiden työstämisen. Veneeseen tulee myös pieni laivavene. Varsinainen sisustuksen tekee tilaaja itse.

Tuulta ja aurinkoenergiaa

Veneen nimiin (Tacksamhet) on perustettu yritys.Vene tulee ekomatkailukäyttöön ja siinä tulee olemaan erikoisuuksia, kuten sähkömoottori ja aurinkopaneelit. 12 metriseen mastoon tulee purjepinta-alaa kaikkiaan 60 m/2. Purjeet on tehty englannissa. Keskelle tulee kiinteät makuutilat kuudelle hengelle ja takakajuuttaan vessa ja varastotiloja. Kajuutassa pystyy seisomaan ja sekin on uutta talonpoikaisveneessä. Painoa kokonaisuudelle tulee 7500 kg. Veneen on piirtänyt ja suunnitellut Harro Koskinen.

Isovene1

Monipuoliset työt tuovat mielekkyyttä

Savonlinnan ammatti- ja aikuisopistosta valmistunut veistäjä aloitti uransa ensin Savonlinnassa ja siirtyi Turun seudulle vuonna 2012. Nikulan käsistä on lähtenyt 30 erikokoista venettä.

Veneveistäjän arki koostuu paitsi uusien veneiden tekemisestä, niin myös vanhojen korjaamisesta. Tiedossa ensi vuodeksi on korjausprojekteja ja kahden soutuveneen rakentaminen. Sekä korjaamisessa että uuden tekemisessä on veistäjän mielestä puolensa.

– Puolet työajasta kuluu korjausprojekteissa. Niitä on mukava tehdä ja touhusta tulee mielekästä ja vaihtelevaa. Pelkästään uuden tekeminen olisi yksitoikkoista. Teen kaikkea mitä kysytään. Korjaustöissä oppii uutta. Jos jokin ratkaisu veneissä ei ole kestänyt, niin korjauksessa voi kehittää uusia ratkaisuja.

Turun seudulla vahvasti nousuun lähtenyt telakka on työllistänyt Nikulaakin jonkin verran. Hän on tehnyt viimeisimpiin Tui-risteiljöihin lapsille viikinkilaivamallien mukaan pienoisleikkilaivoja. Nikula arvioi, että uusia isoveneitä on Suomessa rakennettu noin 30.

Isoveneiden historiasta saa lisää tietoa http://www.puuvene.net/harro/isoveneet.html